Efter pandemin

Efter att ha fått ställa in alla rally tävlingar under 2021 så ser det ljusare ut för svensk rally. Det planeras nya tävlingar runt om i landet och inte bara för rally SM utan för de mindre tävlingar runt om i vårt land.

Nya regler för hur publiken ska organiserats håller på att jobbas fram inom föreningen och man ser även över lite mindre SM tecken och plus RM tecken för grus och asfalt.

Tekniken

En av de många saker som ses över just nu är bland annat tekniken men inte hos bilarna utan hur det kommer att kunna förbättra rallyt i samhället. Med ny teknik kan nya åskådare nås vilket gör så att fler företag kan bli intresserade av att sponsra en bil eller ett team. Det behöver inte vara inom SM utan även folkracing som är otroligt populärt runt om i landet.

Intressanta data

Svenska bilsports förbundet rapporterar att det finns 400 klubbar i landet och mer än 30 000 funktionärer och hela 16 000 förare med tävlingslicens. Detta visar att det kommer nya unga förare som vi kanske en dag kan se på podier runt om i världen som Stig Blomqvist och Björn Waldegård gjorde under sina tider. Här kan du läsa vidare om tävlingarna ser ut under 2022 i Sverige.